Veel natuurijsmeesters in Jisp

| Comments Off on Veel natuurijsmeesters in Jisp

De KNSB, onder leiding van docent Teun Breedijk, organiseerde gisteravond een natuurijsmeestercursus in Dorpshuis De Lepelaar. De opkomst was groot. Veel mensen van de ijsclubs in Jisp, Wormer, Spijkerboor, Jispersluis en Wijdewormer waren aanwezig om de PowerPointpresentatie te volgen.

Er zijn veel regels voor het organiseren van een natuurijstocht zoals de Bannetocht.

Bijvoorbeeld: hoe dik moet het ijs minimaal zijn om een schaatstocht door te laten gaan en wat voor soorten ijs kun je verwachten. Er kwam uitleg over ribbeltjesijs, zwartijs, sneeuwijs of bomijs (vaak op landerijen waar het water onder het ijs is weggelopen).

Ook werd er gesproken over de ophoping van mensen bij de stempelposten om een startbewijs te kopen. In de toekomst wil de KNSB dit via internet regelen, dan kan men zelf een startbewijs bestellen en uitprinten.

De vrijwilligers van de diverse ijsclubs kregen te horen hoe zij wakken kunnen afzetten en transplantaties van ijs moeten doen. Als er een wak onder een brug ligt is dat met een stuk ijs van elders snel dicht te maken.

Verder is het bij een schaatstocht verplicht om gecertificeerde verkeersregelaars in te zetten. Het draaiboek van de club moet ieder jaar een update krijgen. “De vergunning hier in Wormerland ligt altijd klaar en kan direct in werking treden. Dat is een mooie regeling want je weet nooit wanneer er ijs ligt dat sterk genoeg is,” vertelt Jan Wezel.

Er moeten landelijk minimaal twee à drie tochten tegelijk georganiseerd worden, anders wordt het veel te druk op één plek. Kortom, er komt een hoop bij kijken om een Bannetocht te organiseren. De KNSB gaf veel goede tips en iedereen vond de cursus bijzonder leerzaam.

Alle vrijwilligers kregen een bewijs van deelname en zijn geslaagd voor de cursus Natuurijsmeester. Nu is het wachten op een flinke ijsperiode in de toekomst!