Natuurijs zeer onbetrouwbaar!

| Comments Off on Natuurijs zeer onbetrouwbaar!

Beste inwoners,

De winter is in het land. Ik weet dat velen van jullie reikhalzend uitkijken naar het moment dat voor het eerst sinds lange tijd de schaatsen onder gebonden kunnen worden. Ik heb daar alle begrip voor. Toch moet ik jullie waarschuwen dat het natuurijs zeer onbetrouwbaar is. Bovendien leven we in een tijd van corona en is het niet toegestaan om evenementen te organiseren. Dat betekent dat er dus ook geen toertochten op het ijs gehouden kunnen worden.

IJsclub
Ja, de ijsclub in Wormerland gaat open, maar er zijn als gevolg van het coronavirus de nodige beperkende maatregelen noodzakelijk, waar we ons nu eenmaal aan moeten houden om de gezondheid van onszelf en anderen te beschermen. Zo blijven onder meer de kantine en de kleedkamers bij de ijsbaan gesloten. Daarnaast wordt er geen koek en zopie verkocht. Ik wil iedereen vragen zich aan de regels en aanwijzingen van de ijsclub te houden.
Als het te druk is bij de ijsbaan, wees dan verstandig en ga naar huis. Mocht blijken dat het te druk blijft in de omgeving van de ijsbaan, dan zal ik helaas maatregelen moeten nemen om ervoor te zorgen dat de situatie veilig blijft en de hoofdroutes begaanbaar blijven.

Natuurijs
Op veel plaatsen in onze gemeente blijkt dat de kwaliteit van het natuurijs op dit moment veel te wensen overlaat en dus niet veilig is. Als je toch besluit op het natuurijs te gaan schaatsen, besef je dan dat je dit geheel op voor eigen risico doet. Er zijn geen faciliteiten ter plaatse aanwezig, zoals koek en zopie, buitentoiletten. Ook zijn er geen EHBO-posten aanwezig op het moment dat er iets misgaat.
Ik wil jullie daarom vragen goed te overwegen of je wel op het natuurijs wilt gaan schaatsen. Doe je dat toch, houdt dan rekening met het volgende:

Verkeersveiligheid en hulpverlening
In verband met de verkeersveiligheid en om hulpverleners vrije doorgang te kunnen verlenen, doe ik een beroep op jullie om niet met de auto de weg op te gaan en alle wegen en toegangswegen vrij te houden voor onze hulpdiensten. Houd jij je daar niet aan, dan loop je het risico dat wij boetes uitdelen of dat de auto wordt weggesleept.

Coronamaatregelen
Als je buiten op het ijs bent, let dan goed op het in acht nemen van de coronamaatregelen. Jullie kunnen de maatregelen lezen op rijksoverheid.nl/covid-19. De algemene regels voor buiten samenkomen, gelden namelijk ook voor schaatsen, sleeën, wandelen en op een andere manier genieten van het winterweer. Dat betekent dat dit is toegestaan met jouw eigen huishouden of met maximaal één persoon van buiten jouw eigen huishouden. In het laatste geval houdt u onderling 1,5 meter afstand.
Daarnaast wil ik jullie dringend vragen afstand te houden van andere mensen. Kinderen tot en met 17 jaar mogen wel samen schaatsen of in de sneeuw spelen. Zij hoeven onderling geen afstand te houden.

Koek en zopie
Het is niet toegestaan om koek en zopie te verkopen op of langs het natuurijs. Doe je dat wel dan wordt er bekeurd. Alleen reguliere horecagelegenheden zijn volgens de huidige maatregelen toegestaan to go aan te bieden.

Te druk
Laten we er samen voor zorgen dat de situatie veilig blijft en de hoofdwegen en toegangswegen vrijgehouden worden. Mocht dit niet lukken, dan ben ik helaas genoodzaakt om maatregelen te nemen.

Judith Michel
Burgemeester van Wormerland.