Struinen in het archief

| Comments Off on Struinen in het archief

Alles bijhouden

Wat kom je leuke dingen tegen, als je de beschikking hebt over het archief van de Jisper IJsclub. Zo wordt er tijdens vergaderingen van het bestuur veel gesproken over de toertochten op natuurijs. Wat komt daar al niet bij kijken, teveel om op te noemen.
“De brug bij Spijkerboor bewijst dat je alert moet zijn. Natuurlijk is de hoogte belangrijk! Wij moeten blijven opletten, het wordt steeds moeilijker om te schaatsen in het veld,” merkt voorzitter Klaas van de Brink tijdens zo´n vergadering op. Als bestuur van een ijsclub heb je dus ook te maken met bouwvergunningen die de boeren aanvragen. Dan moet er overleg komen met het Hoogheemraadschap en de gemeente over de hoogte van een brug tussen twee weilanden.

Gelukkig werden er ook complimenten uitgedeeld zoals op deze ansichtkaart staat geschreven. Tevens was er waardering voor de organisatie van een toertocht. In de notulen van 1996 staat onder de kop ‘Bannenieuws’ geschreven: “Wij zijn door de K.N.S.B. naar voren geschoven als de best georganiseerde toertocht. Verschillende medailles per tocht wordt gezien als een manier om zwartrijden tegen te gaan. Zwartrijden is een probleem, met name bij kleine tochten. Muus Zwart neemt bij iedere vergadering het tableau met medailles mee. De K.N.S.B. kwijlt hiervan. Muus Zwart is als voorzitter gekozen van de 22 dorpen tocht. Hij heeft een bezem door de organisatie gehaald!”