Tocht der Tochten

| Comments Off on Tocht der Tochten

Vandaag staat er een artikel in het Noord Hollands Dagblad over de Elfstedentocht die al 23 jaar niet meer is gereden.

Sporthistoricus Jurryt van de Vooren vindt het belangrijk om de ‘Elfstedencultuur’ in stand te houden. Daarom wordt voor het eerst de Dag van de Elfstedentocht gevierd op woensdag 15 januari in het Fries Scheepvaart Museum in Sneek.
De bedoeling is om deze Dag van de Elfstedentocht jaarlijks op 15 januari te vieren. Deze datum is gekozen vanwege de 111e verjaardag van de Koninklijke Vereniging de Friesche Elf Steden.

Leuk detail: de Jisper IJsclub bestaat inmiddels 141 jaar!

Op deze dag zijn er schaatsportretten te zien, historicus Marnix Koolhaas geeft een lezing en Elfstedenschaatsers komen hun verhaal over de Tocht der Tochten vertellen.
De laatste drie keren dat schaatsers de tocht verreden was is 1985, 1986 en 1997. Geen ijs….. dan maar in woord, beeld en film. Met het doorgeven van verhalen en herinneringen blijft de Elfstedencultuur bestaan!