Wel ijs, niet schaatsen!

| Comments Off on Wel ijs, niet schaatsen!

LET OP! Betreden van het Wormer- en Jisperveld om te schaatsen wordt ten zeerste afgeraden. De kwaliteit van het ijs is zeer slecht, dus betreden is op eigen risico!

Op woensdag 10 februari heeft het bestuur van de Jisper IJsclub overlegd met burgemeester Judith Michel van Wormerland. De kwaliteit van het ijs in het Wormer-en Jisperveld is zeer slecht. De angst voor ongelukken is daarom groot, dus kom NIET schaatsen!
Vanwege de te verwachte drukte staan er aankomend weekend verkeersregelaars op de invalswegen van Wormerland. Zij zullen de bestuurders adviseren om te keren. Bij grote drukte komen er matrixborden te staan met waarschuwingen voor het verkeer. Vol = vol, dan worden de wegen afgesloten! De burgerhulp zal worden gevraagd paraat te staan bij calamiteiten en ongelukken.

Evenementen zijn daarom en natuurlijk vanwege Corona niet toegestaan, geen toertochten dus!

De Jisper IJsclub baalt natuurlijk wel van deze maatregelen. Hoe mooi had het kunnen zijn om volgende week een Bannetocht door het Wormer-en Jisperveld te organiseren?
Voorlopig zit het schaatsen in onze omgeving er niet in. Vele windwakken op het Zwet zijn duidelijk waarneembaar.

Omdat de toertochten niet zijn toegestaan wordt de ijskwaliteit niet gecontroleerd. Geen waarschuwingen dus voor wakken of zwakke plekken in het ijs. De natuurijsbanen, zoals Nova Zembla in Wormer zullen misschien – als de ijsdikte het toelaat – opengaan. Dit is te zien op de website schaatsen.nl/natuurijs

Afgelopen vrijdag stond er een mooi artikel over onze ijsmeester Jan Koene in het dagblad Trouw. Zie hieronder de link naar het artikel.
De titel is: “Geen toertocht in de Zaanstreek: ‘Nou komt er vorst, mag je niks’.

Foto: Jean-Pierre Jans uit dagblad Trouw van 5-2-2021.

Zullen we ijsmeester Jan toch stiekem langs de waterkant aantreffen met een boortje en een centimeter? Want de ijsdikte in de gaten houden dat is toch best wel spannend als de schaatskoorts oplaait!